donderdag 12 november 2015

Voorlezen

Vandaag kregen we een fragment uit het boek 'Treiterkoppen' van Mieke van Hooft te lezen.
We bespraken het fragment in ons eigen team.
We onderzochten hoe we het vlot zouden kunnen voorlezen.
We duidden de gesproken test aan met fluo, omcirkelde hoe we dit moesten lezen(vb. fluisterend, roepend, hijgend, ...)
Daarna duidden we aan waar we een kleine adempauze konden nemen of een extra stilte konden inpassen.
Woorden die we wilden benadrukken onderstreepten we.
En dan oefenen maar...

 We mixten de teams zodat ieder een stukje las.  Samen lazen we zo een hoofdstuk.
 We luisterden heel gericht naar één lezer.  We letten erop of het tempo en het ritme van het lezen goed was, of het volume luid genoeg was.  Ook de articulatie en de intonatie bij het lezen zijn belangrijk. (moeilijke woorden, he?)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten